اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۳۲:۱۶
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۰۰
اذان مغرب ۱۹:۱۴:۰۶
طلوع آفتاب ۰۵:۰۷:۵۵
غروب آفتاب ۱۸:۵۴:۳۳
نیمه شب ۲۳:۱۳:۵۴
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۶/۲۹ - ۱۰:۴۴
استمرار پیگیری‌های مهر؛

راه‌آهن غرب همچنان اسیر وعده‌ها/ پروژه‌ای که امسال هم اعتبارنگرفت

کرمانشاه- پروژه راه‌آهن غرب که در دولت هفتم درکرمانشاه کلید خورد، به نظر می‌رسد دردولت یازدهم نیزچون گذشته اسیر وعده‌ها شده و علی رغم قول اتمام آن در پایان سال مالی ۹۴ امسال هم هیچ اعتباری نگرفته است.

راه‌آهن غرب همچنان اسیر وعده‌ها/ پروژه‌ای که امسال هم اعتبارنگرفت

به گزارش سراج24، راه‌آهن غرب که قرار بود یک کوریدور و نقطه اتصال شرق کشور به غرب و پس‌ از آن مرز خسروی و مسیر زائران عتبات عالیات باشد، از سال ۸۰ کلید خورد و پس از ۱۴ سال انتظار و وعده و وعیدهای مختلف در سال جاری به نقطه‌ای رسیده که حتی یک ریال هم تخصیص اعتبار نداشته است.

این راه‌آهن پس از کلید خوردن، به دوفاز ملایر- کرمانشاه و کرمانشاه- خسروی تقسیم شده و به گفته مسئولان امر هم‌اکنون در فاز «ملایر- کرمانشاه» از پیشرفت ۹۰ درصدی زیرساخت ها و در فاز «کرمانشاه- خسروی» از پیشرفت ۱۰ درصدی برخوردار است.

با توجه به اولویت بندی دولت یازدهم در اجرای پروژه‌های عمرانی بالای ۷۰ درصد باید فاز اول این پروژه نیز در اولویت اجرا و بهره‌برداری قرار می‌گرفت و تاکنون به بهره‌برداری رسیده بود.

 اما تاکنون و طی دو سال اخیر که مسئولان متعدد از جمله مسئولان وزارت راه و شهرسازی، معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به کرمانشاه سفر کرده‌اند، تنها وعده اتمام آن را در پایان سال ۹۴ یا پایان سال مالی ۹۴ (تیر ۹۵) به کرمانشاهیان دادند و علی رغم این وعده‌ها برای اجرا و بهره‌برداری از آن، از ۱۱۳ میلیارد تومان اعتبار مصوب سال گذشته و ۱۶۸ میلیارد تومان اعتبار مصوب امسال، ریالی تخصیص داده نشده است.

این عدم تخصیص ۱۶۸ میلیارد تومان اعتبار مصوب و مورد نیاز فاز اول پروژه راه‌آهن مذکور در حالی است که اخباری از تخصیص ۱۷۰ میلیارد تومانی به پروژه قزوین- رشت داده می‌شود و کرمانشاهی که ۸ سال دفاع مقدس را به خاطر درگیری در جنگ و دفاع از تجاوز دشمنان به کشور از دلارهای ۷ تومانی برای ساخت و ساز عقب مانده بود، این بار نیز در پس وعده‌های مسئولان از ریل پیشرفت بازمانده است.

ریالی امسال به راه‌آهن غرب تخصیص داده نشده اما قزوین-رشت ۱۷۰ میلیارد تومان گرفت

مجتبی نیک کردار  با بیان اینکه اعتبار مصوب راه‌آهن کرمانشاه برای امسال ۱۶۸ میلیارد تومان است، از عدم تخصیص آن تا این لحظه انتقاد کرد و گفت: طی ۵ ماهه امسال تا کنون تخصیصی به راه‌آهن کرمانشاه داده نشده است و این در حالی است که راه‌آهن قزوین- رشت ۱۷۰ میلیارد تومان تخصیص گرفته است.

معاون عمرانی استاندار کرمانشاه گفت: این نوع تخصیص اعتبار که در آن ریالی به ما داده نشده است، خلل ایجاد می کند و در واقع زمانیکه نقدینگی به صندوق دولت و به تبع وزارت مربوطه می آید، باید به همه طرح ها به نسبت تخصیص داده شود.

وی افزود: بنابراین زمانیکه به راه‌آهن قزوین – رشت اعتباری تخصیص داده می‌شود باید به استان کرمانشاه نیز تخصیص داده شود.

راه آهن1

نیک کردار یادآوری و تأکید کرد: اعتبارات باید به نسبت بین استان های مختلف تخصیص داده شود و به این صورت که یک استان تخصیص داده‌شده و به دیگری ندهند، نباشد.

وی پیشرفت زیر سازی فاز اول راه‌آهن کرمانشاه (قطعه ملایر- کرمانشاه) را ۹۵ درصد اعلام کرد و گفت: خود دولت نیز پیش از این راه‌آهن ملایر-کرمانشاه را جزو راه‌آهن های در اولویت اعلام کرده است و باید بنابر اینکه اولویت دار اعلام کرده است  اعتبار کافی را بدهد تا به اتمام برسد.

معاون عمرانی استاندار کرمانشاه تصریح کرد: البته هم‌اکنون نیز دولت اعتباری را مصوب کرده اما تخصیص داده نشده است و اعتقاد ما این است که اگر نقدینگی کم آمده به همه به نسبت داده شود و صرف کمبود نقدینگی به راه‌آهن قزوین – رشت ۱۷۰ میلیارد داده نشود و راه‌آهن کرمانشاه بی‌نصیب بماند.

راه‌آهن غرب جزو اولویت‌ها اعلام‌شده و باید با اولویت اعتبار بگیرد

وی گفت: زمان که نقدینگی به خزانه دولت وارد می‌شود، تخصیص عمرانی صورت می‌گیرد و طبق گفته خود دولت، راه‌آهن کرمانشاه جزو پروژه‌های در اولویت است، بنابراین باید در تخصیص اعتبارات نیز در اولویت باشد.

نیک کردار تأکید کرد: ما به این موضوع اعتراض داریم و معتقدیم اگر پول نیست باید برای قزوین- رشت هم نباشد و اگر پول است باید برای ما هم باشد.

وی از پیگیری این موضوع توسط معاونت عمرانی و استاندار خرداد و گفت: در کنار این موضوع ما دائم با مدیر پروژه راه‌آهن غرب دائم در تماس  هستیم.

تشکیل ۵ کمیته برای پیگیری راه‌آهن غرب

معاون عمرانی استاندار افزود: طبق گفته مدیر پروژه، وزیر راه و شهرسازی دستور تشکیل ۵ کمیته را برای راه‌آهن غرب  کشور داده است که بناتر آن کمیته‌هایی چون مالی، قراردادی، اجرایی و...تشکیل‌شده و تمام مسائل راه‌آهن غرب کشور در این ۵ کمیته بررسی شود و گزارش واحدی از آن ارائه دهند و وزیر نیز مصر بر این است که با توجه به این گزارش‌ها اقدام کنند راه‌آهن غرب را دنبال کند.

وی ابراز امیدواری کرد که وزیر راه و شهرسازی با توجه به گزارش‌ها این کمیته‌ها سریع در مورد راه‌آهن غرب کشور سریع تصمیم بگیرند.

انتظار ما تحقق قول مسئولان کشوری در اجرای راه‌آهن غرب است

معاون عمرانی استانداری کرمانشاه در پایان تأکید کرد: انتظار ما و استان این است که با توجه قول صریح  دکتر جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور برای اتمام راه‌آهن غرب (فاز ملایر- کرمانشاه) تا سال ۹۴ و سال مالی ۹۴ که تیر ۹۵ است این پروژه به سرانجام برسد.

وی یادآور شد: ما امیدوار هستیم که طبق قول آقای جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، آقای نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و آقای آخوندی این پروژه در زمان اعلام‌شده به نتیجه برسد.

وزیر راه و شهرسازی قول داد در صورت تخصیص اعتبار به پروژه‌ها راه‌آهن غرب در اولویت باشد

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی نیز، در خصوص اعطای ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه راه‌آهن قزوین - رشت و بی‌نصیب ماندن راه‌آهن کرمانشاه از اعتبار در این تخصیص‌ها گفت: مگر استاندار قزوین با استاندار کرمانشاه چه فرقی دارد که استاندار کرمانشاه یا معاون استاندار نتواند حق استان را در این زمینه مطالبه کند.

عبدالرضا مصری افزود: مصوبه اعتبارات امسال راه‌آهن غرب (کرمانشاه) در بودجه و مصوبه بودجه آمده است و مرحله سازمانی آن را انجام داده‌ایم و ازنظر قانونی در لایحه بودجه تصویب‌شده است، حال اگر استان‌های دیگر بتوانند از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پول بگیرند و مسئولان آن فعال هستند، مسئولان ما نباید صرف اعلام آن از طریق رسانه‌ها اقدام کنند، بلکه باید بروند و مطالبه کنند.

راه آهن 2

مصری تأکید کرد: رسانه، کار نمایندگان است و نمایندگان باید مصاحبه کنند و بگویند که چرا دولت پول نمی‌دهد، دولت که خودش برای خودش مصاحبه نمی‌کند، دولت باید جوابگو باشد.

وی افزود: مسئولان استان نباید از لفظ انتظار داریم که دولت به قول‌هایش عمل کند استفاده کند، اگر آقایان نامه‌ای در این رابطه و مطالبه حق استان نوشته‌اند، بنده طی دو هفته گذشته به حضور وزیر راه و شهرسازی رفتم و پیگیر این موضوع شدم.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس تصریح کرد: دو هفته گذشته که من مراجعه و پیگیری کردم یک ریال به پروژه‌های عمرانی در کشور تخصیص داده نشده بود.

وی افزود: استانداری کرمانشاه این موضوع را که به راه‌آهن قزوین- رشت اعتباری تخصیص داده‌شده و به کرمانشاه داده نشده را رصد کند و اگر مستنداتی در دست دارند که به پروژه راه‌آهن دیگری در کشور پول داده‌شده و خزانه پولی را به‌جای دیگر تخصیص داده و به کرمانشاه نداده است، سریع آن مستندات را در اختیار ما قرار دهند که ما پیگیر باشیم.

مصری تأکید کرد: وزیر راه و شهرسازی به ما قول داد که اگر پولی از سوی خزانه تخصیص یابد استان کرمانشاه و راه‌آهن غرب در اولویت است، بنابراین چنانچه چنین اتفاقی افتاده باشد، با ارائه مستندات ما حتم آن را پیگیر خواهیم شد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس در پایان، یادآور شد: چنانچه مسئولان استان مستنداتی در این زمینه در دست دارند که خزانه به‌جای دیگر پول داده و به ما نداده‌اند و نمی‌توانند پیگیری کنند، این مستندات را در اختیار ما بگذارند و ما حتم آن را پیگیر خواهیم بود.

همان‌گونه که بارها اعلام‌شده، راه‌آهن غرب به‌عنوان یک مسیر اتصالی می‌تواند شرق کشور را به غرب آن و سپس کشور عراق متصل کند، بنابراین علاوه بر یک مسیر ریلی برای نقل‌وانتقال مسافران و زائران عتبات عالیات و از سوی دیگر حرم امام رضا (ع) می‌تواند مسیری سهل‌الوصول‌تر برای مبادلات تجاری کشور با کشور عراق از طریق این کری دور باشد.

بنابر شواهد به‌دست‌آمده تاکنون ، این پروژه که از سال ۸۰ کلید خورده بود، قرار بود ظرف ۴ سال به بهره‌برداری برسد اما هم‌اکنون و پس از ۱۴ سال یعنی تأخیری ۱۰ ساله، تنها از پیشرفت بالای ۹۰ درصدی در عملیات زیرسازی فاز اول برخوردار است و برای ادامه و بهره‌برداری نیز از تخصیص اعتبارات امسال بازمانده و این در حالی است که باید تاپایان سال ۹۴ و یا به تعبیری دیگر پایان سال مالی ۹۴ (تیر ۹۵) صدای سوت قطار به کرمانشاه برسد.

لازم به ذکر است، تأخیر در اجرای این پروژه طی سالیان قبل، باعث شد این پروژه در لیست مصوبات سفر مقام معظم رهبری به کرمانشاه نیز قرارگرفته و مورد تأکید قرار گیرد.

 

 

منبع:مهر

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••